50. La Biennale di Venezia – 2003

logo_biennale22001 és 2011 között minden második évben, azaz minden biennálés évben részt vettem Velencében a Biennále sajtónapjain. Az első alkalmakkal még diára fényképeztem, így most a két (2007-ben készült) város fotót leszámítva, nem a saját képeimet használom. Az írás friss élményből született, inkább csak rövid hangulatjelentés a Biennále kapcsán a tengerre épült városból. A kis levél formátumban írt “képeslap” 2003-ban a Unit című lapban került publikálásra.

50th velencei biennále

Velencei anzix

Kedves Olvasó!
Ha egyetlen dolgot küldhetnék neked Velencéből, akkor az a tenger hangja lenne.
Az itáliai Velence olyan, mint egy ősidőktől fogva folyamatosan létező, alakuló és burjánzó vízi növény, amelyen a különböző korok rétegei között folyamatosan keletkeznek friss hajtások is.

velence 2007A történelmi építmények és művészeti emlékek mellett több mint száz éve a kortárs művészet is jelen van ebben a nagy múltú városban, hiszen idén már ötvenedik alkalommal került megrendezésre a kortárs képzőművészet nemzetközi seregszemléje, a Velencei Biennále.

velence 2007.2Az ez évi rendezvény címe és mottója: Álmok és konfliktusok – A néző diktatúrája, amely a biennále főkurátora, Francesco Bonami előre megadott tematikája. A nemzeti kiállítások rendezői ennek szellemében válogatták ki a bemutatott műveket. Hálás koncepció, gondolhatjuk, hiszen az álom és a művészet szorosan összefügg egymással, ugyanakkor a kortárs művészet általában konfliktusok forrása is. Főként a közönség, a nézők, akiknek „diktatúrájáról” szól(na) az idei esemény szokták idegenkedve fogadni a kortárs képzőművészet progresszív, vagy csak egyszerűen szokatlan törekvéseit, de a szakma is sokszor fanyalog egy-egy, főként nemzetközi színtéren reprezentáló bemutató miatt. Valljuk be, sokszor jogosan.

kis varsó nofretiti testeKis Varsó – Nefertiti teste

Így van ez az idei biennále, magyar pavilonjának anyagával is (Kis Varsó: Nefertiti teste), amely sem nem reprezentatív, sem nem nemzeti (Nofretiti nemlétező teste egyiptomi, akárhogy is nézzük!), az anorexiás, lapos mellű, női test, mint hagyományos szobor sem jó, a művet értelmező videóvetítés pedig nem látható a világos helyiségben. De erről a projektről, ami tervnek sokkal érdekesebb, mint ami aztán lett belőle, már bőven írtak pro és kontra, úgyhogy én csak a konfliktuskeltés egyik példájaként említem meg.

patricia-piccinini The Young Family, 2002Patricia Piccinini – The Young Family

Az ausztrál Patricia Piccinini ember-disznó, ember-patkány keverék-lényei a címben szereplő álmokat rémálommá változtatják.

patricia-piccinini Leather Landscape, 2003Patricia Piccinini Leather Landscape

Élethű szörny-családjainak hétköznapjaiból merevít ki egy-egy pillanatot ezeken a plasztikákon, s az egész mű olyan valóságosan megdöbbentő és hátborzongatóan elgondolkodtató, hogy már nem is tudom, kire (az állatokra vagy az emberekre) nézve nagyobb sértés egy ilyen keresztezés?

rovnerpjontokidsMichal Rovner Against Order? Against Disorder?

Amikor az izraeli Michal Rovner (Against Order? Against Disorder?) meditatív, sokrétűen kibontott, hol férgekké, hol bogarakká váló ember-sormintáit nézed, ráébredsz, hogy mennyire kicsi pontok vagyunk a világmindenségben, vagy akár egy kis teremben is.

rovnerMichal Rovner Against Order? Against Disorder?

A természetes környezet féltése, az emberiség (ön)pusztítása az alapgondolata az izlandi Rúrí alkotásának (The Archive – Endangered Waters).

Az Izlandi pavilonba lépve egy archívumba toppanunk, ahol a fémdobozba zárt, kihúzható keretek egy-egy vízesést rejtenek. Az éppen előhúzott rámában megjelenő zuhatag képe mellett annak hangját is hallani lehet.

RÚRÍ archiveRúrí – The Archive – Endangered Waters

Mennyi különféle hangja van a vízeséseknek! Az egyik lágyan csilingelve ereszkedik alá, a másik nagy robajjal zúdul a mélybe. A veszélyeztetett természeti jelenségek, a zuhatagok hangja és képe remélem, nem válik soha csupán dokumentumértékű emlékké.

Rúrí vízesésRúrí The Archive – Endangered Waters

Így van ez a tenger hangjával is, ami Velence városában alig észlelhető, pedig mindenütt jelen van. Hát ezt a néma hangot, ezt a hallhatatlan és mégis áthatóan érzékelhető csönd-csobogást küldöm innen szeretettel.

Judit

Mit szólsz hozzá?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s