Living Collection 09

Living Collection 09

TURCSÁNY Villő – STRÓBL Alajos

Contemporary Reflection on Museum Collection

English below ↓

lead_elo gyujtemeny_No_9

Az Élő gyűjtemény projekt kilencedik kiállításán Turcsány Villő [1972] Goliath 5.1. ‘A.M.’ –  Goliath Fejek sorozat (2003, mintázott forma, beton öntvény, pigment, 25×13×18 cm) és Stróbl Alajos [1856–1926] Halotti maszk – László Fülöp főherceg (1895, gipsz, 20,5×32,5×17,5 cm) című plasztikái kerültek a Magyar Nemzeti Galéria Lépésváltás című állandó kiállításának terébe.

ESE_MNG_EloGyujtemeny_Megnyito_20181019_SV_02

Exhibition Interieur with sculptures of Villő Turcsány and Alajos Stróbl at Hungarian National Gallery, Budapest

Photo by SOLTÉSZ Vince

Turcsány Villő gyűjteményünkből a húszévesen elhunyt Habsburg László Fülöp főherceg Stróbl Alajos készítette halotti maszkját állította párba a Dávid és Góliát történetére utaló sorozatának utolsó darabjával. Az ovális kavicsszerű alapformából az arc részletei úgy bontakoznak ki, ahogy egy-egy természeti jelenségbe látjuk bele az antropomorf formákat. A fej nem egy konkrét személy vonásait viseli, bár az arc nagyon karakteres. A halotti maszk ezzel szemben hűen mutatja az éppen elhunyt személy vonásait, relikviaként őrzi ráncait, sebhelyeit, szőr- és hajszálait.

ESE_MNG_EloGyujtemeny_Megnyito_20181019_SV_13

Judit Szeifert (curator) and Villő Turcsány (sculptor) at exhibition opening event

Photo by SOLTÉSZ Vince

A törékeny gipszmaszk éteri pillanat közvetítője, és pontosan az ellenpontja Turcsány Villő tömör, nehéz, tömbszerű betonszobrának. Bár más-más aspektusból közelítik meg, mindkét műben érzékelhető a halál természetes és „kézzel fogható” jelenléte. A résnyire nyitott száj alapvető kapcsolat a maszk és Turcsány Villő kék színű fejplasztikája között. A száj a lélek kapuja, így a létezések között lebegő időfragmentumok öltenek testet mindkét kiállított tárgyban. Az állandóság és az időtlenség monumentumai, ugyanakkor emberi esendőségünk portrétükrei is.

ESE_MNG_EloGyujtemeny_Megnyito_20181019_SV_16

Photo by SOLTÉSZ Vince

A kilencedik kiállítás november 18-ig látható a Magyar Nemzeti Galéria harmadik emeleti Lépésváltás kiállításának kiállítóterében. A projekt következő, és egyben utolsó kiállítása november 22-én, csütörtökön délután nyílik meg.


IMG_20181026_155517_922[1]

Villő Turcsány | Goliath 5.1. ‘A.M.’ –  Goliath Heads series 2003

The 9th pair of sculptures in the project are the Goliath 5.1. ‘A.M.’ –  Goliath Heads series (2003, patterned form, cast concrete, pigment, 25×13×18 cm) by Villő Turcsány [1972] and the Death Mask of Archduke Ladislaus Philipp (1895, plaster, 20.5×32.5×17.5 cm) by Alajos Stróbl [1856–1926].

IMG_20181015_160906_088[1]

Alajos Stróbl | Death Mask of Archduke Ladislaus Philipp 1895

The death mask of Archduke Ladislaus Philipp, a member of the Habsburg family, who died at the age of twenty, has been chosen by Villő Turcsány to accompany the final piece in her series of heads referencing the story of David and Goliath. In Turcsány’s sculpture, the details of the face emerge from the surface of the stone-like, oval shape in much the same way as anthropomorphous traits frequently appear in natural phenomena. The head is not a portrayal of a specific person, but the face is full of character nevertheless. In contrast with this, the death mask, made by the sculptor Alajos Stróbl, is a faithful reflection of the features of the deceased, like a relic immortalising all his wrinkles, scars, and hairs.

ESE_MNG_EloGyujtemeny_Megnyito_20181019_SV_10

Judit Szeifert (curator) and Villő Turcsány (sculptor) at exhibition opening event

Photo by SOLTÉSZ Vince

The fragile plaster mask, recording an ethereal moment, acts here as a counterpoint to Turcsány’s solid and ponderous block of concrete. Despite taking different approaches to the subject, both works convey a sense of the natural, “palpable” presence of death. The slightly parted lips create a fundamental bond between the mask and Villő Turcsány’s blue sculpted head. The mouth is the gateway to the soul, so the fragments of time that float between existences are embodied in both artworks. They are monuments to permanence and timelessness, yet at the same time they hold up a mirror to our human mortality.

ESE_MNG_EloGyujtemeny_Megnyito_20181019_SV_15

Photo by SOLTÉSZ Vince

The 9th two sculptures are exhibited until 18 November in the Hungarian National Gallery. The next and last exhibition will open on Thursday 22 November.

20181026_145448[1]

Exhibition Interieur with sculptures of Villő Turcsány and Alajos Stróbl at Hungarian National Gallery, Budapest

20181115_104228[1]

Exhibition Interieur with Living Collection – Hungarian National Gallery, Budapest

20181115_104217[1]


Kapcsolódó bejegyzések | Related posts

LIVING COLLECTION 01 | Invitation

Living Collection 01

Living Collection 02 | INVITATION

Living Collection 02

Living Collection 03 | INVITATION

Living Collection 03

Living Collection 04 | INVITATION

Living Collection 04

Living Collection 05 | INVITATION

Living Collection 05

Living Collection 06 | INVITATION

Living Collection 06

Living Collection 07 | INVITATION

Living Collection 08

Living Collection 08 | INVITATION

Living Collection 09 | INVITATION

Mit szólsz hozzá?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.